Skriv til islam.dk

Skriv til islam.dk

skriv

Har du grundlæggende spørgsmål om islam og muslimer, er du velkommen til at skrive til os i nedenstående kommentar-felt eller på vores e-mail-adresse. Har du kommentarer til, hvordan islam.dk kan blive bedre, er det naturligvis også meget velkomment.

Vi gør dog opmærksom på, at der er visse forespørgsler, vi ikke besvarer:

  • Spørgsmål i forbindelse med skole- eller gymnasieopgaver
  • Spørgsmål, som vi mener allerede er besvaret i artikler på islam.dk
  • Spørgsmål med mangelfuld e-mail-adresse

Har du som muslim spørgsmål, der handler om hvorvidt noget bestemt er tilladt eller ikke tilladt i islam, så se f.eks.:

Er dit spørgsmålet af personlig art, skriver vi tilbage på den e-mail-adresse du har angivet.

Vi forsøger at besvare henvendelser hurtigst muligt, dog skal du regne med, at der kan gå flere arbejdsdage, inden du hører fra os. Ønsker du at skrive en e-mail i stedet, så skriv til info@islam.dk.

Når du bruger formularen herunder, modtager vi din besked, selvom den ikke dukker op på siden med det samme. Når vi har haft mulighed for at læse din besked og besluttet at publicere den, vil den dukke op på denne side. Så husk at kigge ind senere. Vi forbeholder os ret til at ændre i din besked, så den fx er mere generelt anvendelig for de besøgende.

På forhånd tak for din interesse!

 

This entry was posted in Featured, Ofte stillede spørgsmål and tagged . Bookmark the permalink. Trackbacks are closed, but you can Skriv en kommentar.

19 Comments

  1. jette
    17/10/2013

    Hej.

    Jeg arbejder indenfor hjemmeplejen, og kommer efterhånden hos et par ældre muslimske personer, for at hjælpe i det daglige. Når man når en hvis alder kan det for nogle mennesker være svært at udtrykke sig forståeligt eller forklare hvad for en selv er åbenlyst.

    Mit spørgsmål lyder: Hvordan ville det være hvis en muslimsk ældre person levede i sit hjemland, f.eks. Bosnien? Er man der vant til plejehjem? Som jeg kan forstå er det mest familien der tager sig af egne ældre familiemedlemmer.
    Det ville hjælpe mig meget i mit daglige arbejde og for de muslimske borgere jeg besøger, hvis jeg kunne tilegne mig en bedre viden omkring hvordan man som muslim opfatter en god alderdom.

    Jeg synes det er svært konkret at finde noget på internettet, så jeg håber i vil hjælpe mig
    På forhånd tak

    • Redaktionen
      20/10/2013

      Hej Jette,

      Jeg er bange for, at der ikke er så meget materiale om dette emne endnu. Det skyldes ikke mindst at plejehjem er et nyt fænomen i den muslimske befolkning. Det har været familiens (børn, søskende og forældres) opgave at sørge for pleje af deres handicappede, syge eller ældre familiemedlemmer.

      Vi må opforderer de muslimer der arbejder indenfor hjemmeplejen til, at hjælpe med at tilvejebringe viden på dette område. Måske findes der allerede noget viden på SOSU uddannelserne eller folkesundhedsstudiet på universitetet.

      Hvis nogen har viden på dette område, må de gerne rette henvendelse til islam.dk, pft.

      mvh redaktionen

  2. Melisa
    18/10/2013

    Hej

    I dag fik jeg af vide af en muslimsk mand, at man tror på reinkarnation (genfødsel) i islam. Altså ikke kun til dommedagen, men at man bliver genfødt i et andet legeme, efter døden.

    Kunne ikke finde svar på det på hjemmesiden, men jeg håber at i vil svare på det 🙂

    • Redaktionen
      20/10/2013

      Kære Melisa,

      Reinkarnation er et begreb der stammer fra hinduisme (senere også budisme), hvor et menneske efter døden fødes igen i en ny skikkelse/krop/materie, dør igen og fødes igen i endnu en ny skikkelse etc. Under disse genfødsler bliver det født på ny i en ny krop, der igen gennemgår barndom, ungdom, alderdom og fysisk død. Ved reinkarnation og genfødsel er den krop og det man kommer ud for i et liv, afhængigt af hvordan man har levet i det foregående liv.

      I dele af kristendommen er der en “born again” forståelse, altså at man kan blive “genfødt” som kristen, hvis man lader sig døbe eller på ny bekræfter sin tro. Her er der ikke tale om en fysisk men en spirituel genfødsel.

      Ifølge islam bliver et menneske fysisk født for første gang til livet på jorden og dør efter dette liv. Efter døden skal vi genopstå i en ny krop men som samme person, og aflægge regnskab for vores liv på jorden. Der vil ikke være en barndom, ungdom etc. Vi oplever kun fødsel, barndom, ungdom og alderdom en gang i hele vores liv.

      I islam tror man således på genopstandelse. I islam tror man ikke på reinkarnation eller genfødsel.

      mvh redaktionen

  3. Linus
    27/10/2013

    Hej

    Min storebror er muslim, og har altid været det, fordi min far også var det. Resten af vores familie er kristne. Min storebror fortæller mig, at han ikke vil holde jul med os mere, pga. han mener at det er blasfemi, set fra muslimske øjne, at synge sange, som modsiger koranen. Jeg selv og min mor bliver selvfølgelig chokerede og kede af hans udtale.

    Så mit spørgsmål er, kan dette virkelig være sandt? Min storebror er nu 26 år gammel, og vi har altid holdt jul sammen. Er det ikke i orden at han kommer hjem til vores hus, og holder jul med os, og ikke vælger at synge med på julesangene, eller får gaver? Kan det virkelig passe at man skal svigte sin familie på den måde? Det kan ikke passe, for både vi og han selv VED hvad han tror på! Og det laver en juleaften ikke om på. Vi ved godt at han er muslim og ikke fejre juleaften ligesom vi gør, men helt at fravælge at holde jul sammen med sin familie? Vil han så heller ikke komme til min lillebrors konfirmation eller mit bryllup?

    Dette kan være begyndelsen til at han begynder at fravælge sin familie til forskellige lejligheder, og det er det sidste vi vil risikere. Tak for jeres svar på forhånd. Mvh.

    • Redaktionen
      04/11/2013

      Kære afsender,

      At være sammen med sine forældre og familie til fx. festlige lejligheder, er ikke kun godt, men noget der giver en belønning hos Gud. Det er en forudsætning, som ved alle andre situationer, at man ikke handler mod den tro Gud har åbenbaret. Altså at man spiser og drikker, klæder sig og opfører sig indenfor hvad islam sætter af rammer.

      At afholde en fest i form af julen er at afholde en fest til at fejre Jesu fødsel, hvor Jesus betragtes som Guds søn, altså at fejre Guds søns fødselsdag.

      Som muslim deler man ikke overbevisningen om at Jesus var Guds søn og derfor vil det være betænkeligt at fejre julen.

      Der er intet der hindrer, at man holder en fest en dag, der ikke har en speciel religiøs betydning i andre religioner. At familien man gæster fejre julen uden at være den kristne højtid bevidst, ændrer ikke ved omstændighederne.

      Som muslim må man gerne iagttage fx. en gudstjeneste i en kirke og lære om den, men man må ikke deltage i den. Det samme vil gælde konfirmation, bryllup etc. Lægger man den sociale sammenkomst udenfor ritualet, dvs. uden at sammenkomsten har en religiøs/rituel betydning, vil der ikke være noget problem i at deltage som muslim.

      Diskussionen om hvorfor ordet jul bruges om denne lejlighed og at den 24/25. december næppe er jesu fødselsdag, lader vi ligge.

      Håber at det er til hjælp.

      mvh redaktionen

  4. Lene Hansen
    30/10/2013

    Hejsa

    Jeg søger oplysninger om hvordan en god muslim er:
    Er det en der tager afstand fra bander og andre grupperinger og har respekt for andre uanset religion og tro.

    Jeg bliver bekymret når jeg selv som har dyb respekt for andre mennesker uanset hvor de stammer fra og uanset hvilken tro de har, bliver mødt med tilråb som lyder og du skal dø din vantro, så bliver jeg forskrækket.

    Med venlig hilsen

    Lene

    • Redaktionen
      01/11/2013

      Kære Lene,

      Hvis du hentyder til rockere og bander der er involveret i kriminel aktivitet i form af vold, narkohandel, hashhandel, prostitution og beskyttelsespenge, så er de også kriminelle i islams øjne.

      Islam tager afstand fra disse kriminelle aktiviteter og beder en muslim om at modarbejde det, hjælpe folk ud af det og selv at holde sig fra det.

      Der findes andre grupper i samfundet som i dag går i fint tøj og er velsete i samfundet, men som islam også betragter som kriminelle fordi de fysisk eller socialt skader andre mennesker. Her er nogle eksempler.

      Islam anser de mennesker der handler med alkohol og stoffer i form af speed, kokain m.m. som er euforiserende eller direkte skadelige for helbredet, for kriminelle.

      Herudover er dem, der lever af at tilbyde spil med penge i form af betting, tips, lotto, spillemaskiner og online spil også kriminelle i islam.

      Desuden er banker og institutioner der lever af renter på udlån af penge, uden at tage del i risikoen ved varen der handles med, også kriminelle.

      Tilråbene du omtaler har ikke noget med islam at gøre. Trusler af den art bør meldes til politiet.

      mvh redaktionen

  5. DK
    05/11/2013

    Jeg er blevet gift med en muslimsk mand, der sagde at grunden til at vi skulle gifte os så hurtigt var at ellers kunne vi ikke vise os offentligt (sammen) Nu viser det sig at han ikke var noget af det han gav udtryk for…

    Vi bor ikke sammen, men blev viet af en Iman og 2 vidner.

    Mit spørgsmål er nu hvordan kommer jeg ud af det ægteskab?

    Håber at I kan hjælpe så jeg ikke gør noget forkert og kan være sikker på at jeg er helt ude af ægteskabet.

    Mvh

    • Redaktionen
      13/11/2013

      Kære afsender,

      En skilsmisseproces starter med at tage kontakt til en mediator. En mediator er en person som du og modparten har tillid til, og som kan tage en snak med modparten om de forhold, der har foranlediget situationen. Normalt er processen den, at modparten skal have en klar og tydelig advarsel om hvad problemet er, fx. alkoholmisbrug eller nogle bestemte uvaner etc., og have at vide, at det vil føre til skilsmisse, hvis ikke det bliver afhjulpet. Mediatorens rolle er at forsøge at løse konflikten så vidt muligt.

      Der vil være en advarsel og så en venteperiode på et par uger eller længere. Afhængig af omstændighederne kan dette gentages to til tre gange, før skilsmissen erklæres.

      Du kan henvende dig samme sted som hvor vielsen fandt sted, for skilsmisse og evt. mediator. De kan udarbejde en erklæring om skilsmisse. Du kan også lade mediatoren tage kontakt.

      I tilknytning til indgåelse af ægteskab er her et par vigtige bemærkning.

      Når du bliver viet i et islamisk ægteskab, så nøjes ikke med et hvilket som helst sted for vielsen, men søg efter et etableret sted, som fx en større moske i en af storbyerne. De vil være bedre rustede til at kunne hjælpe i krise eller konfliktsituationer.

      Du bør også sikre dig, at stedet har autoritet til vielser, således at vielsen er knyttet til en registrering på rådhuset.

      Når man er islamisk viet, skal man også søge for at bliver registeret på rådhuset. En vielse i islam er en offentliggørelse af et ægteskabs mellem mand og hustru, så ingen er i tvivl om, at de er ægtefæller.

      mvh redaktionen

  6. Jens Vejmand
    17/12/2013

    Jeg er med på, at det ifølge islam er forbudt for ikke-muslimer at læse højt fra koranen. Jeg har nu hørt, at det kun er imamer, der er tilladt at læse højt fra den. Er det rigtigt?

    Generelt handler det om hvilke retningslinjer der er for behandling af tekster fra islam, både for muslimer og ikke-muslimer. Jeg har svært ved at finde information om det på nettet og håber I kan hjælpe.
    mvh

    • Redaktionen
      20/12/2013

      Kære Jens,

      Koranen og Profeternes lære er for “hele menneskeheden”, som Koranen siger. Koranen er altså for både muslimer og ikke-muslimer, lærde og almindelige og unge og gamle osv.

      I nogle kulturer og religioner er der regler om hvem der må læse eller røre de hellige bøger, men ikke i islam.
      Al islams litteratur er frit og offentligt. Det er en muslims pligt at hjælpe sig selv og andre til at læse og studere Koranen og den øvrige primær-litteratur i islam.

      mvh redaktionen

  7. 19/12/2013

    Salamu ralekum wa Rahmatullah wa baraktu bror eller søster i islam.

    Jeg har et spørgsmål angående julen, jeg kender de fleste regler om, at vi ikke må fejre jul osv men jeg har en veninde, der godt kan lide at give gaver på grund af julen, Så mit spørgsmål er, Må vi som muslim tage imod gaver med den intention, at det bare er en gave og IKKE en julegave?

    Jazakallah Karayn.

    • Redaktionen
      20/12/2013

      Wa alaikum assalam, fred være med dig også.

      Vi får mange spørgsmål om, om man som muslim må deltage i julen, give gaver, have juletræ osv : )
      At deltage i julen har vi skrevet lidt om tidligere her i spørgsmål-svar.

      Profeten Muhammad, fred være med ham, har tilskyndet til, at vi giver hinanden gaver. At give hinanden gaver styrker kærligheden. Hvis man ikke har andet, så er et smil en gave til at andet mennesker, som Profeten har sagt. Hvis I giver hinanden gaver her til jul så husk også at give det udenfor julen.

      Traditionen med at fælde et træ i naturen, pynte det i en kort tid og så smide det ud, er spild og ærgeligt. Det er svært at se hvordan islamisk etik vil synes godt om det. Så det bør man formentlig holde sig fra.

      mvh redaktionen

  8. Anne Jensen
    21/12/2013

    I Syrien foregår der nu overgreb på kristne og på jøder. De overgreb bliver begået af både shia- og sunnimuslimske militser.
    I mange hundrede år har kristne, jøder og muslimer levet sammen i Syrien uden problemer. Derfor forstår jeg ikke, at muslimer nu myrder kristne og jøder i Syrien. Det er et faktum, at muslimer begår disse overgreb (jeg kan sende links). For mig er det udtryk for en umenneskelighed og ukærlighed – muslimer tror jo også på kærligheden og menneskeligheden. Jeg er ikke kristen, men undrer mig over, at muslimske militser i Syrien begår den type overgreb.

    Vil I forklare mig, hvorfor muslimske militser dræber kristne og jøder i Syrien?

    Mange tak for svar

  9. Anne Jensen
    21/12/2013

    Kære website
    Jeg skriver her, fordi jeg er bekymret over, at islamsisk orienterede militser dræber kristne og jøder i Syrien. Det kan man læse om på nettet, det er ikke min opfindelse.

    Jeg ønsker svar på, hvorfor muslimer i DK og andre steder ikke tager afstand fra de handlinger. Jeg kan ikke forstå, at de overgreb er i overensstemmelse med islam, selv om det handler om anderledes troende. Historisk set har man i islamsisk orienterede samfund optaget forfulgte kristne og jøder, fx i Tyrkiet og Syrien. Nu sker der overgreb i Syrien, men ingen muslimer tager afstand fra de overgreb. Det forstår jeg ikke. Vi andre – ikketroende – tager afstand fra overgreb på muslimer i europæiske lande og andre land, fx Israel, men stemmerne om overgreb på kristne og jøder i mellemøstlige lande er ikkeeksisterende.

    Vil I venligst forklare mig, hvorfor I ikke tager afstand fra overgrebene på anderledes troende i Syrien?

    På forhånd mange tak for jeres svar.
    Venlige hilsner
    Anne

    • Redaktionen
      25/12/2013

      Kære Anne,

      Allah siger flere gange i Koranen at Han ikke har skabt universet og mennesker i ligegyldighed eller til tidsfordriv.

      I livet på jorden har vi fri vilje til at kalde os hvad vi vil og gøre hvad vi vil. Efter døden skal vi genopstå og stå til regnskab for hvad vi har begået. Det vil gælde alle mennesker, uanset hvilken status de har haft, hvad de har troet på og hvornår de har levet.

      Det er denne universelle absolutte retfærdighed der giver livet mening.

      En forbryder, muslim eller ej, kan skjule sin forbrydelse, retfærdiggøre sin forbrydelse eller i kraft af sin magt hovere over sin forbrydelse her på jorden. Overfor Allah kan ingen forbrydelse skjules, og straffen for en forbrydelse vil ingen kunne flygte fra. Tilsvarende gælder for det gode.

      Et menneske, muslim eller ej og uanset hvis navn, nation eller ideologi det påtager sig, der dræber uskyldige, voldtager eller begår tortur skal frygte den straf Allah har advaret om. Ingen magt, stat eller besværgelser vil kunne hjælpe ham eller hende. Retfærdigheden vil være absolut. Vores egen Skaber vil være Dommeren og ingen vil være imellem os.

      Allah er retfærdig, Han elsker retfærdighed og al Hans skabelse vil blive retfærdigt behandlet. Dette er løftet i Koranen, i Bibelen og Toraen, og det er løftet som alle Allahs profeter har overbragt.

      Håber det belyser dit spørgsmål.

      mvh redaktionen

  10. Mikail
    22/12/2013

    Hej, så vidt jeg kan se, skriver i ikke rigtigt noget om sharia-lovgivning på hjemmesiden. Jeg er fornyligt blevet meget interesseret for islam og har læst meget om islam, jeg har bl.a. netop læst koranen. Jeg kunne godt tænke at høre jeres holdning til, hvorvidt man kan være muslim og ikke gå ind for at indføre sharia-lovgivning i det samfund man bor i? Mvh. mikael

    • Redaktionen
      04/01/2014

      Hej Mikail,

      Tak, du har ret i at vi ikke har noget om Shariah på sitet. Det er nu en artikel på vej. Vi vil linke til den herfra når den er på plads – inshallah.
      Inden man svarer på spørgsmålet du stiller, er man nød til at spørge sig selv om man ved nok om hvad Shariah er?

      Nævnte artikel belyser dette emne nærmere.

      mvh redaktionen

Post a Reply to Sofie Friis Cancel reply

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*