Skriv til islam.dk

Skriv til islam.dk

skriv

Har du grundlæggende spørgsmål om islam og muslimer, er du velkommen til at skrive til os i nedenstående kommentar-felt eller på vores e-mail-adresse. Har du kommentarer til, hvordan islam.dk kan blive bedre, er det naturligvis også meget velkomment.

Vi gør dog opmærksom på, at vi generelt ikke besvarer disse forespørgsler:

  • Spørgsmål i forbindelse med skole- eller gymnasieopgaver
  • Spørgsmål, som vi mener, allerede er besvaret i artikler på islam.dk
  • Spørgsmål med mangelfuld e-mail-adresse
  • Har du som muslim spørgsmål, der handler om hvorvidt noget bestemt er tilladt eller ikke-tilladt i islam, så se f.eks. www.haya.dk eller www.islamqa.dk eller kontakt nærmeste moske

Har du brug for at tale med nogen om et personligt eller socialt problem, så ring til:

  • www.amanah.center, telefon 898 7777,  telefontider: Tirsdag til fredag 16.30 til 20.00
  • I akutte tilfælde ring til Psykiatrisk Rådgivning i den region, hvor du bor

Vi forsøger at besvare henvendelser hurtigst muligt, dog skal du regne med, at der kan gå flere arbejdsdage, inden du hører fra os. Er dit spørgsmålet af personlig art, skriver vi tilbage på den e-mail-adresse du har angivet.

Når du bruger formularen herunder, modtager vi din besked, selvom den ikke dukker op på siden med det samme. Når vi har haft mulighed for at læse din besked og besluttet at publicere den, vil den dukke op på denne side. Så husk at kigge ind senere. Vi forbeholder os ret til at ændre i din besked, så den fx er mere generelt anvendelig for de besøgende.

På forhånd tak for din interesse og tak for din tålmodighed!

 

This entry was posted in Featured, Ofte stillede spørgsmål and tagged . Bookmark the permalink. Trackbacks are closed, but you can Skriv en kommentar.

15 Comments

  1. Elmir
    20/12/2019

    Salaam aleikum er det haram at blive politimand i Islam

    • Redaktionen
      13/01/2020

      Wa alaikum assalam, og fred være med dig,

      Politiets rolle er at skabe fred og lovliglydighed i samfundet. Det er en meget vigtig rolle og der er stor belønning i Islam for, at kæmpe for retfærdighed og mod undertrykkelse, uretfærdighed og kriminalitet.

      Så det anses som god gerning, at være indenfor politi, forsvar, sundhed, uddannelse, brandvæsen, jura, politik, videnskab etc. Forudsætningen er, at man selv har til hensigt og gør sit yderste for netop at kæmpe for retfærdighed og sandhed og mod undertrykkelse, uretfærdighed, løgn, magtmisbrug og kriminalitet.

      Man skal være klar over, at der kan opstå visse konflikter når samfundets normer (f.eks. her i Danmark) ikke stemmer overens med islamisk etik. Her må man tage et valg og gøre sit bedste for ikke, at komme til at medvirke til det modsatte. Det kan i sidste ende betyde, at man opsiger sit job og finde et andet arbejde. Løn og anseelse er ikke vigtige i livet. Det vigtige er derimod at man lever op til at være et menneske med gode idealer og et formål at leve for, som Islam uddanner os i.

      Et nyligt eksempel fra politiet er politibeskyttelse af Koranafbrænding og hån og latterliggørelse af børn og familier i udsatte boligkvarterer. En muslim kan ikke medvirke til en sådan politibeskyttelse af overfald, uanset om disse er rettet i mod kristne, jøder eller muslimer eller andre borgergrupper.

      Ethvert myndigt menneske er ansvarlig for sine egne intentioner og handlinger. Det betyder, at du skal stå til regnskab for dine egne handlinger, uanset hvor du er og hvad din chef bad dig om. Overfor Gud vil du og du alene stå til regnskab – ikke din chef, majoren, overordnede eller ”staten”. Du har pligten til, at være wistleblower for det gode fra fødslen. Det er den ultimative frihed hvis man kan se det for sig. Du er et frit menneske.

      mvh redaktionen

  2. Bente Bystrøm
    10/01/2020

    Assalam aleikum
    Jeg skriver fra Norge, så håper du forstår meg.
    Jeg er muslim og mine foreldre er ateister.
    For noen år siden sa min far at han vil kjøpe et hus som jeg kan leie av han. Jeg takket nei til tilbudet hans.
    Forrige uke snakket han om det igjen. Han vil kjøpe et hus for meg (og min familie) som jeg kan leie, jeg betaler leien til han.
    Jeg vet at han må ta opp lån med riba for å kjøpe dette huset.
    Min far sier, når huset er betalt er huset vårt/mitt.
    Slik jeg forstår det, er at leien vi betaler til min far, gir han til banken. Når banken har fått sine penger (etter 20-25 år?), er huset mitt.

    Blir dette halal for meg å akseptere? Hva bør jeg gjøre i denne situasjonen?
    Om det ikke er halal for meg å ta imot huset når lånet er betalt. Er det halal for meg å akseptere hans tilbud om at han kjøper et hus vi kan leie, uten at det blir vårt til slutt?

    • Redaktionen
      13/01/2020

      Wa alaikum assalam Bente

      Mange tak for din email.

      Ifølge Islam er ethvert myndigt menneske ansvarlig for sine intentioner og sine handlinger. Det betyder, at dine egne handlinger og dine egne intentioner/hensigter ikke må være, at begå haram (forbudt) og at andre ikke begår noget der er haram.

      Hvis du beder din far om, at købe et hus til dig med renter (riba) for, at du selv slipper for, at betale renter er det ikke tilladt. For så har din intention/hensigt været, at få en anden til at begå noget, der er haram i Islam på dine vegne. Altså vil det være forkert.

      Hvis din far (eller enhver anden) af egen vilje og drift køber et hus (med banklån), og udlejer det til dig, er det ikke forkert (ikke haram) at bo til leje i det. I har hverken haft til hensigt eller gjort noget, der er haram ved, at betale husleje for et hus i bor i.

      Problemet er derfor ikke at I bor til leje men, at din far vil forære dig huset, som du ved, at han har købt med et rentelån og kun for din skyld.

      Da det har at gøre med din far/forældre kan der være tale om en situation hvor der er en arv. Det vil være tilladt at tage imod en arv, afhængig af din forældres økonomiske situation.

      Den anden mulighed er, at købe huset med et fastrentelån fra banken hvilket er tilladt. Så ved i præcis hvor mange penge huset købes for, og det et vigtigt princip for samhandel i Islam. Din far og du kan have andele i huset, og i takt med at du betaler husleje anses det som afdrag, og således bliver en større andel af huset dit som tiden går. Når lånet er indfriet er huset dit. Husk at lave en skriftlig aftale mellem dig, din far og banken, så I kan afdrage videre hvis din far skulle gå bort.

      Håber at det er til lidt hjælp.

      mvh redaktionen

  3. 12/01/2020

    Jeg vil gerne arbejde i Aldi men min mor siger at du ikke skal røre øl, alkohol osv. selvom jeg har handsker på.

    Derfor tænkte jeg at i måske kun hjælpe, ville det være haram hvis jeg rørte ved disse varer.

    • Redaktionen
      12/01/2020

      Kære Ali, fred være med dig

      Det er ikke i sig selv forbudt, at røre ved varer som er haram, som f.eks. alkohol og svinekød. Hvis du er kassemedarbejder eller fylder op i et supermarked må du gerne røre ved disse varer. Om du bruger handsker eller ikke gør ikke nogen forskel. (Vi har tidligere svaret på spørgsmålet om, at medvirke til, at sælge alkohol til andre mennesker i et supermarked med mange andre varer.)

      Det er vigtigt at forstå, at alt hvad Gud har skabt i verden er til fordel og nytte for mennesker, dyr og naturen.

      Der er blot nogle få ting i Islam som vi ikke må spise af lyst, drikke af lyst eller gøre af lyst. Vi spiser f.eks. naturligt nok ikke giftige svampe eller giftige fisk, da de er skadelige for os. Men de samme giftige svampe, giftige fisk eller alkohol har stor nytte i medicin, hvor de bruges til at bekæmpe sygdomme, eller for dyr og natur hvor de medvirker til en økobalance.

      Islam opfordrer til, at vi studere alt muligt i naturen og finder gavnlige anvendelser for dem for mennesker, dyr og natur.

      mvh redaktionen

  4. Caroline
    15/01/2020

    Hej Islam.dk

    Jeg vil høre om der står noget i Koranen, om det at have fordomme? Om det er i orden at have dem, så længe man ikke handler ud fra dem og hvor det står henne?
    Står der ting i Koranen, som handler fx Kristendommen eller Jødedommen?

    Fortsat god dag.

    Med venlig hilsen
    Caroline

  5. Jeppe Hove-Nyborg
    25/01/2020

    Hej Islam.dk

    Ligesom i henviste med H.C. Andersen, hvad vedrører at tage ansvar for egen viden frem for at kun betro sig med hvad andre forkønder for en, er jeg i min nuværende unge voksenperiode begyndt at træde i hans fodspor. Jeg er begyndt at læse op på andre religiøse tekster udover Kristendommen (som er den tro jeg er tilhænger) og Islam er har især fascineret mig, men har på samme tid også bekymret mig i forhold til, hvad den forkynder.

    I bl.a. Sura 47, vers 4 – bliver der nævnt nogle gruesomme handlinger som en muslim skal begå i mod de vantro.

    “Når I møder dem, der er vantro, så giv dem hug over halsen! Når I så har slået dem ned, stram da lænkerne, indtil krigen lægger sine byrder, med henblik enten på benådning eller på løskøbelse bagefter! Sådan er det. Hvis Gud ville, havde Han besejret dem; men Han ville sætte nogle af jer på prøve gennem andre. De, der bliver dræbt for Guds sag, deres handlinger vil Han ikke lade gå tabt.”

    Vil vedkommende, som læser mit spørgsmål, være sød at redegøre om det er sandt, at muslimer skal begå aggressive handlinger i mod de vantro som mig, eller har jeg helt fejlfortolket det?

    Personen som svarer på mit spørgsmål må rigtig gerne anvende rygdækning (det vil sige direkte citater fra koranen samt kapitlerne og vers. som hører til).

    • Redaktionen
      23/02/2020

      Hej Jeppe,

      Tak for dit spørgsmål. Dejligt at du har interesse for, at efterforske hvad Islam er.

      Dette vers 47:4 omhandler, som det fremgår af ”… indtil krigen lægger sine byrde” (jf. den oversættelse du nævner), når en krig er i gang. I krig skal dem, der er på slagmarken naturligt nok enten slå fjenden ihjel eller selv blive slået ihjel. Det gælder altså på krigsmarken. I almindelighed dvs. i fredstid eller under kriser gælder dette naturligvis ikke.

      Der står i verset: Når krigen er slut så benåd dem der er tilbage eller udveksl fangerne mod en kompensation. Det er høj moral for krigsadfærd som ikke mange udviser i verden, desværre.

      Når du studerer et vers så husk, at sammenholde det med andre vers i Koranen som har samme tema. Derved får du et samlet billede af hvad Koranen siger om et emne som f.eks. krig.

      I Islam er fred og velstand med etiske grænser, den tilstand og det gode man bør efterstræbe som enkeltindivid såvel som samfund. Krig, uretfærdighed og ufred er et onde. Krig et nødvendigt onde, fordi der vil være nogen, der skaber ufred og undertrykker andre der er svagere.

      Menneskets blodsudgydelser var englenes indvending mod skabelsen af mennesket (2:30). Men svaret fra Gud var, at der fra selvsamme menneske vil rejse sig nogen, der vil gøre modstand mod uretfærdighed med livet som indsats og slå disse magter ned. De mennesker der kæmper med livet som indsats for en retfærdig sags tjeneste alene (ikke af personlig vinding), har naturligt nok langt højere rang hos Gud end dem der får serveret freden på sofaen.

      Det vil føre for vidt, at uddybe emnet her, men her er nogle få regler for krig, som man selv kan læse ud af Koranen:
      Hvis modparten ønsker fred og ikke bekriger dig, så er det ikke tilladt at bekrige dem (4:90)
      Hjælp ikke andre som er i krig mod nogen, som du har fredsaftale med (8:72)
      Hvis nogen fra modparten beder om beskyttelse så beskyt dem, og før dem til et sikkert sted (asyl) (9:6)
      Gør ikke noget mod modparten der er værre end hvad de har gjort mod dig (16:126)
      Vær tålmodig og undgå, at handle overilet (16:126)
      Giv frit lejde til dem, der er indgået fredsaftale med (47:4)

      Håber at det er til lidt hjælp.

      mvh redaktionen

  6. Leyla
    02/04/2020

    Hej. Jeg har et spørgsmål. Må man være venner med homoseksuelle? Har søgt en del, men kan ikke finde svar.

    • Redaktionen
      22/04/2020

      Kære Leyla, assalamu alaikum, fred være med dig

      Vi vælger ikke selv vores familie og mange andre omstændigheder kan også være svære at ændre, men derimod vælger vi selv frivilligt vores venner. Vores venner er dem vi spørger til råds i nød og søger støtte, social accept og moralsk retning hos i livet. Forskning peger på, at venskaber påvirker os mere end vores familie og forældre.

      Venskaber kan føre en person på afveje. Koranen siger direkte, at visse af vores venskaber vil føre os til helvede. Vi forsøgte at efterligne og søge social accept i de forkerte ting. Man vil fortryde visse venskaber bitterligt, man vil sige ”Ak, jeg er fortabt, bare jeg dog ikke havde taget den-og-den som ven” (25:28). ”Tag ikke dem som hader Islam og Gud som venner” er en klar anbefaling i Koranen.

      På den anden side giver Gud også et eksempel på et godt venskab – Sit eget venskab!
      ”Og Gud tog Abraham som ven” (4:125).

      Et venskab er altså noget stort siden Gud bruger ordet om sig Selv. Om andre profeter bruger Gud andre ord for, at vise Sit nære forhold til dem, men ordet ”ven”, sin ven, bruger Gud kun om Abraham. Ud af ordet “ven” slutter muslimer, at Abraham er en af de højst profilerede mennesker i verden der nogenside har levet og kommer til at leve.

      Koranen bruger ordet ven og venskab mere end 40 gange. Det afspejler at venskab er centralt og vigtigt for os mennesker. Venskaber anses som en af livets store eksistentielle gaver og behov, ligesom kærlighed, omsorg, glæde osv. Som nævnt kan venskaber være afgørende for vores succes og fiasko med livet. I lyset af Koranens ord og inspiration bør man derfor stille store krav til sine venskaber og være lige så bevidst om dem som f.eks. sin familie, uddannelse og arbejde.

      Håber at det er til lidt hjælp.

      mvh redaktionen

  7. Pelle B. Pedersen
    05/05/2020

    Hej Islam.dk

    Jeg sidder og læser siden om Islam og næste kærlighed. Under overskriften OPHÆVELSEN skrives der, at der i de ti bud står, at man ikke må ophæve ægteskabet.
    Jeg tænker at der henvises til det 6. bud som lyder. ” Du må ikke bryde ægteskabet”
    Men det betyder ikke at man ikke må bryde sit eget ægteskab( der er flere eksempler i Det gamle testamente på at ægteskabet kan annuleres). Det betyder derimod at man ikke må være årsag til at andre bryder deres ægteskab. F.eks. må man ikke gå mellem mand og kone ( altså være 3. part i et utroskab). Ellers vil jeg sige tak for en oplysende hjemmeside.

  8. YC
    19/06/2020

    Assalamu alaikum
    Jeg har tattovingen på fod og hånd. Jeg ved dette er Haram, og fortryder dem også den dag i dag. Jeg er begyndt med årene at gå mere og mere op i islam og vil rigtig gerne nu begynde at lære at bede samt læse og forstå koranen helt. Mit spørgsmål er, kan jeg bede eller er det umuligt pga. Mine tatto?

  9. Yagiz
    12/07/2020

    Salaam aleikum, jeg er en muslimsk dreng på 15 år og jeg er meget nysgerrig inden for min religion. Jeg snakkede med min mor om dommedag forleden dag, og hun sagde at der står i koranen, at dommedag ville ske på et tidspunkt efter året 2020, men man ved ikke præcist hvornår. Er det rigtigt? Og er der mere information indenfor emnet, for så kunne jeg godt tænke mig at vide det. Jeg søger efter hjælp her, da jeg ikke har kunne finde nogen information andre steder på nettet. Tak på forhånd.

  10. Anders
    04/09/2020

    Hej.

    Jeg står i den problemstilling at jeg har erkendt at Gud findes og er alvidende og at vi alle kan få del i den viden. Det er i sig selv en god erkendelse, men mit problem er, at jeg tidligere, hvor jeg ikke vidste bedre eller vidste bedre, men handlede i ond tro,(altså, vidste at Gud fandtes, men løb risiko og tog chancer, ved bare at gøre ting, jeg allerede vidste var dumme at gøre), handlede forkert.
    Nu er mit liv sådan, at hvis ikke jeg går den rette vej, oplever jeg en stemme inden i, sige at nogen kommer efter mig, kommer mig i forkøbet for at straffe mig, og vil komme til mit hjem når jeg går den rette vej. Jeg er paranoid pga. dette.
    Jeg finder det nærmest umuligt at undslippe min amoralske fortid, og er altid bange for at nogen vil afstraffe mig for det jeg har gjort.
    Derfor søger jeg en komfortzone, hvor jeg ved at andre ikke vil skade mig. Jeg søger samtidig et religiøst fællesskab, hvor jeg kan være fælles med andre mennesker om at leve efter en religiøs overbevisning der minder om min.
    Jeg har været i psykiatri, og det har ikke nyttet noget.

    Jeg vil derfor spørge jer, om jeg kan stå ærligt frem, bland muslimer og blive skånet for straf, for det jeg før har gjort, hvis jeg bliver muslim?

    Jeg har forsøgt at melde klart ud om hvad jeg har gjort før, men jeg er drevet til at gøre det igen og igen, om igen, indtil det er gjort helt rigtigt, og jeg tvivler på at min fortid nogensinde forlader mig, som den byrde den er.

    Jeg har ikke skrevet til de to instanser i anbefaler besøgende af siden at henvende sig til omkring sociale og psykiske problemer, da psykiatri ikke har hjulpet og da jeg ikke er muslim.

Post a Reply to Peter Cancel reply

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*