Skriv til islam.dk

Skriv til islam.dk

skriv

Har du grundlæggende spørgsmål om islam og muslimer, er du velkommen til at skrive til os i nedenstående kommentar-felt eller på vores e-mail-adresse. Har du kommentarer til, hvordan islam.dk kan blive bedre, er det naturligvis også meget velkomment.

Vi gør dog opmærksom på, at vi generelt ikke besvarer disse forespørgsler:

  • Spørgsmål i forbindelse med skole- eller gymnasieopgaver
  • Spørgsmål, som vi mener, allerede er besvaret i artikler på islam.dk
  • Spørgsmål med mangelfuld e-mail-adresse
  • Har du som muslim spørgsmål, der handler om hvorvidt noget bestemt er tilladt eller ikke-tilladt i islam, så se f.eks. www.haya.dk eller www.islamqa.dk eller kontakt nærmeste moske

Har du brug for at tale med nogen om et personligt eller socialt problem, så ring til:

  • www.amanah.center, telefon 898 7777,  telefontider: Tirsdag til fredag 16.30 til 20.00
  • I akutte tilfælde ring til Psykiatrisk Rådgivning i den region, hvor du bor

Vi forsøger at besvare henvendelser hurtigst muligt, dog skal du regne med, at der kan gå flere arbejdsdage, inden du hører fra os. Er dit spørgsmålet af personlig art, skriver vi tilbage på den e-mail-adresse du har angivet.

Når du bruger formularen herunder, modtager vi din besked, selvom den ikke dukker op på siden med det samme. Når vi har haft mulighed for at læse din besked og besluttet at publicere den, vil den dukke op på denne side. Så husk at kigge ind senere. Vi forbeholder os ret til at ændre i din besked, så den fx er mere generelt anvendelig for de besøgende.

På forhånd tak for din interesse og tak for din tålmodighed!

 

This entry was posted in Featured, Ofte stillede spørgsmål and tagged . Bookmark the permalink. Trackbacks are closed, but you can Skriv en kommentar.

21 Comments

  1. Anonym
    18/08/2015

    Slm. jeg er begyndt og bruge tørklæde hvilken regler skal man holde for ? Alstå hvad man ikke må og hvad man må når man har tørklædet på

    • Redaktionen
      09/09/2015

      Assalamu alaikum,

      Reglerne for hvad man må og ikke må (halal og haram) er de samme, uanset om man går med tørklæde eller ikke. Islams forbud og påbud er de samme, uanset hvor mange eller hvor få mennesker, der efterkommer dem og uanset om vi overholder dem eller ikke.

      mvh redaktionen

  2. Heba
    19/08/2015

    Asssalamu aalaykum

    Er det tilladt at gå på en skole hvor skolen samles i en kirke hver morgen i ca. 5-10 min.?

    Mvh. Heba 😉

    • Redaktionen
      09/09/2015

      Wa alaikum assalam Heba,

      Som muslim må man gerne besøge en kirke og overvære en kirkehandling. Man må dog ikke deltage i en religiøs (i dette tilfælde kristen) handling i kirken eller uden for kirken.

      Hvis samlingen i kirken sker hver dag og der f.eks. synges salmer i kirken til samlingen, bør man søge dispensation fra det, så man kan blive fri for det. Samles man blot i kirken af praktiske årsager, og uden at der er nogen religiøs handling deri, er der ikke noget problem i at mødes i kirken hver morgen.

      mvh redaktionen

  3. Hassan Haddad
    21/08/2015

    Alsalamo alaykom
    Der findes et fejl i oversætelse her ned :

    “Ash hadu Allah ilaha il lallah,

    wa ash hadu anna muhammadan abduhu wa rasulu.”

    Fejlen er i første sætning.
    Denne her setning findes under overskrift hvordan konvertere jeg til islam
    Alsalamo alaykom

    • louise.jensen
      21/02/2016

      Wa aleykum salam.

      Vi har rettet fejlen. Tak fordi du gjorde opmærksom på det.

      Mvh. Redaktionen

  4. Morten Jørgensen
    30/08/2015

    Hvad er det der får mennesker til at tro på tekster skrevet for flere hundrede år siden? Hvorfor ikke bare passe sit arbejde og så lad de gamle tekster ligge?

    • Redaktionen
      13/09/2015

      Hej Morten,

      Det er et godt spørgsmål.

      Arkimedes lov om legemers opdrift i væske er mere end 2.200 år gammel. Den gælder stadig og er stadig brugbar. Derfor kender vi den og lærer den i skolen i dag.

      Den dag der ikke længere er et væske i verden, er den uvæsentligt og derfor uinteressant.

      Kriteriet for om noget er vigtigt for os i dag, er derfor ikke hvor gammelt det er, men hvor sandt og væsentligt det er. Moses, Jesus og Muhammad fortalte om noget, der var så vigtigt for dem der levede omkring dem, at de forsøgte at bevare det, skrive det ned og give det videre til os, ligesom Arkimedes lov.

      Den dag der ikke længere er liv og død, sygdom og helbred, glæde og ulykke, rigdom og fattigdom, kan man sige, at det er gammelt snak, der ikke længere er interessant. Indtil da, giver de svar på, og opstiller love for, vores vigtigste og mest grundlæggende menneskelige spørgsmål: Hvorfor lever vi, hvad er et godt liv, hvorfor er der fattigdom og sygedom etc.

      Håber det belyser dit spørgsmål en smule.

      mvh redaktionen

  5. Leo
    03/09/2015

    Hej Islam.dk 🙂

    Jeg har hørt at kristne og jøder hellere ikke må spise svinekød og drikke øl?

    • Redaktionen
      13/09/2015

      Hej Leo,

      Det rigtige må være at stille spørgsmålet til dem, og give dem mulighed for, selv at svare på det.

      Som muslimer tror vi på, at svinekød var forbudt også i følge tidligere profeter. Alkohol var dog ikke forbudt på samme måde.
      Profeter og deres nærmeste afholdte sig fra alkohol og euforiserende stoffer ud fra almindelig anstændighed, ligesom de f.eks. af almindelig dannelse og anstændighed afholdte sig fra at lyve, bande eller bagtale andre.

      Der er mange, også i Danmark i dag, der uden religiøs overbevisning, afholder sig fra alkohol og euforiserende stoffer.

      mvh redaktionen

    • Lise-Lottw Olsen
      22/09/2015

      Hej Leo

      Tillad at jeg svarer på dette spørgsmål.
      Jøder spiser som bekendt ikke svinekød og jeg formoder at det forbydes i deres hellige bog.
      Kristne må godt spise svinekød. Dog står der i det gamle testamente ( 3. Mosesbog) at vi kun må spise kød fra dyr med klove som tygger drøv…..svinet har klove ( helt to-delte endda) men den tygger ikke drøv, derfor skulle svinet være os urent. Men denne regel blev afskaffet med det nye testamente ( den nye pagt) som kristne bekender sig til :-).

      Mvh Lotte
      ( jeg kunne for øvrigt ikke drømme om at spise svinekød, det har jeg mit helbred for kært til 🙂 )

  6. Ida Sofie
    11/09/2015

    Hej
    Vi sidder og forbereder en fremlæggelse i religion omkring almissen/ zakat. Vi vil gerne vide, hvor penge kommer hen her i danmark, efter de er kommet til moskéen eller den lokale imam?

    • Redaktionen
      22/09/2015

      Hej Ida,

      Mange formidler selv deres zakat almisse. Det sker gennem deres familie eller bekendte, der har kendskab til nogle, der er trængende. Pengene bliver i disse tilfælde direkte overført til udlandet, hvor de trængende befinder sig.

      Hvis man ikke selv, eller bekendskabskredsen ikke kender nogen, der er trængende, er det muligt at gøre brug af indsamlingerne fra nødhjælpsorganisationer og moskeer. Her fortælles det ofte, under indsamlingen, hvad pengene vil blive brugt til, så folk kan give dem til rette formål.

      Efter indsamling bliver pengene så formidlet til formålet i Danmark eller udenfor Danmark af organisationen.

      mvh redaktionen

  7. Anonym
    25/09/2015

    Hej.
    Jeg sidder her og er en smule interesseret i de forskellige religioner, for at finde svarene på mine spørgsmål, og er næsten nået der hvor jeg gerne vil nå hen. Men jeg sidder med en tanke som jeg regner med i nok kan svare mig på.
    Hvis man nu som dansker, gerne vil konventer til Islam (i en moskeé) et det så et krav, at bærer tørklæde i moskeén, under man siger sin Shahâda? og må et mandelig vidne gerne se på under man siger den?

    Håber på et svar på mit spørgsmål? 🙂

    • Redaktionen
      28/09/2015

      Hej,

      Tillykke med din interesse for islam : )

      Generelt er kravene til påklædning for en muslim de samme udenfor som indenfor moskeen. Ligesom kravene til en muslims påklædning er de samme i bøn (den rituelle bøn, salah) som udenfor bønnen.

      Man kan godt besøge en moské uden tørklæde, men det er op til moskeen hvilke regler de har, altså om de synes at det er passende eller ej. Det er dog sjældent at nogen uden tørklæde vil blive afvist, da mange muslimer også vil finde det upassende, at afvise noget menneske fra Guds hus.
      Der er ingen krav om mandlige vidne. Hvis du ønsker at tage nogen med, er det helt i orden.

      Det behøver heller ikke at være en mandlig ”imam” der er tilstede. En kvindelig leder eller lærd forestår også shahadah når det gælder kvinder.

      I Islam kan kvinder godt være ”imamer” der leder bønnen, holde prædikener og forelæsninger. Det er kun, når der er tale om forsamlinger af kun mænd eller blandede forsamlinger af mænd og kvinder, at en mandlig ”imam” er påkrævet.

      Grunden til at ”imam” her er skrevet med anførselstegn er, at en imam ikke er det samme som en kristen præst, som mange i Danmark nok vil sammenligne det med.

      Håber at det er til lidt hjælp.

      mvh redaktionen

  8. Katrine/Louise
    27/09/2015

    Hej Islam.dk 🙂

    Vi er 2 piger der går i 9 klasse og vi skal fremlægge et projekt om religion og historie, samt konspiration. Vi vil gerne vide, hvordan muslimer levede under 2 verdenskrig. Her er vores spørgsmål.

    Tusind tak og vi håber i vil svare. Vi skal fremlægge på torsdag. 🙂

    • Redaktionen
      28/09/2015

      Hej Katrine og Louise,

      Undskyld! Vi har desværre ikke mulighed for, at besvare spørgsmål til skoleprojekter eller skoleopgaver.
      Håber at I laver en god fremlæggelse alligevel.

      mvh redaktionen

  9. Anonym
    01/10/2015

    Hej
    jeg er meget interesseret i hvordan jeres holdninger er til andre trosretninger.
    Så jeg har nogle spørgsmål som jeg håber at i vil svare på:

    Er der nogen trosretninger man ikke kan lide som muslim?

    Ser i ned på andre religioners beklædning?

    Hvordan kan vi gøre så der ikke ses ned på beklædning?

    Hvordan kan man ændre holdning?

    Har i nogle organisationer som samler tøj til andre lande som ikke rigtigt har noget?

    • Redaktionen
      08/11/2015

      Hej kære ven,

      De religioner eller tro der ligger længst fra Islam er dem, der tilbeder/påkalder Satan, som modstander til Gud, sort magi og okkultisme.

      De fleste religioner derimod, og det gælder også de fleste ateister, har normalt respekt for det gode, god moral og medmenneskelighed. Religioner som Jødedommen, Kristendommen og Islam har skabt disse normer op i gennem historien for, at mennesker kunne leve i fred med hinanden. De har derfor grundlæggende samme formål og interesse.

      Som muslimer har vi mange mangler og fejl, og gør ikke i praksis, hvad Islam forventer af os. Vi er dog ikke bekendt med, at muslimer generelt ser ned på andre religioners beklædninger, som f.eks. buddhisters, hinduers eller jøders.

      Problemet kan være hvis nogen blotter sig, med for stramt eller for lidt tøj på i det offentlige rum. Det er ofte kvinder/piger der har den uvane. Folkeskolerne har også kæmpet med dette problem. Derimod er muslimske kvinders ”for meget tøj” oftere og oftere et problem for ikke-muslimer, hvor de bliver set ned på, spyttet på og udelukket fra arbejde.

      Tøjindsamling sker mange steder i landet, ofte i samarbejde med de lokale moskeer. Herudover til tider af dm-aid.dk.

      Håber at det er til en smule hjælp.

      mvh redaktionen

  10. Mie, Sakee og Elizab
    06/10/2015

    Hej Islam.dk

    Hvad er jeres holdning til udelukkende servering af halalslagtet kød i offentlige institutioner som børnehaver og hospitaler?

    • Redaktionen
      06/10/2015

      Hej Mie m.fl.

      Mad og drikke har en livsvigtig funktion for os. For syge og svage (børn og ældre) har ernæring en endnu større betydning end for andre grupper. Det er derfor vigtigt navnligt i disse situationer, at alle får det at spise, som de kan lide at spise og som er sundt, så de hurtigere kan blive raske/stærkere.

      Dem der ønsker at spise halal mad, bør derfor ikke forhindres i det, og dem som ikke ønsker at spise halal mad, bør ikke forhindres i det. Det bør derfor være frivilligt og på hospitaler bør det vægte højt, at den enkelte er glad for maden og bliver rask hurtigst muligt.

      Danske institutioner, hospitaler og private arbejdspladser har valgt ikke at servere øl og vin eller tillade cigaretter. Det er ikke sket af hensyn til muslimer, men af hensyn til sundhed. Vi håber at man på samme måde med tiden finder ud af, at f.eks. muslimers kostregler og påklædning er sundere og bedre for alle. F.eks har en løsere påklædning for sygeplejesker været under diskussion, igen uden at muslimer har haft med sagen at gøre.

      Som i så mange andre anliggender, må god fornuft desværre vige for politik og ære. Madkultur med alkohol og svinekød viser sig, måske noget overraskende for udefrakommende, at være områder, som mange i det danske samfund har stærke æresbegreber knyttet til.

      Islam går videre end som så. Kød eller grønsager der er halal, bliver haram dvs. ikke halal, hvis de er skaffet med ulovlige midler, f.eks. ved tyveri eller pengene til at købe dem, er bedraget fra nogen. Det er derfor ikke nok, at se på vores kost, men også hvordan det er fremskaffet, for at være gavnlig for vores helbred.

      Håber at det er til lidt hjælp.

      mvh redaktionen

Post a Reply to Oliver Cancel reply

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*