Skriv til islam.dk

Skriv til islam.dk

skriv

Har du grundlæggende spørgsmål om islam og muslimer, er du velkommen til at skrive til os i nedenstående kommentar-felt eller på vores e-mail-adresse. Har du kommentarer til, hvordan islam.dk kan blive bedre, er det naturligvis også meget velkomment.

Vi gør dog opmærksom på, at vi generelt ikke besvarer disse forespørgsler:

  • Spørgsmål i forbindelse med skole- eller gymnasieopgaver
  • Spørgsmål, som vi mener, allerede er besvaret i artikler på islam.dk
  • Spørgsmål med mangelfuld e-mail-adresse
  • Har du som muslim spørgsmål, der handler om hvorvidt noget bestemt er tilladt eller ikke-tilladt i islam, så se f.eks. www.haya.dk eller www.islamqa.dk eller kontakt nærmeste moske

Har du brug for at tale med nogen om et personligt eller socialt problem, så ring til:

  • www.amanah.center, telefon 898 7777,  telefontider: Tirsdag til fredag 16.30 til 20.00
  • I akutte tilfælde ring til Psykiatrisk Rådgivning i den region, hvor du bor

Vi forsøger at besvare henvendelser hurtigst muligt, dog skal du regne med, at der kan gå flere arbejdsdage, inden du hører fra os. Er dit spørgsmålet af personlig art, skriver vi tilbage på den e-mail-adresse du har angivet.

Når du bruger formularen herunder, modtager vi din besked, selvom den ikke dukker op på siden med det samme. Når vi har haft mulighed for at læse din besked og besluttet at publicere den, vil den dukke op på denne side. Så husk at kigge ind senere. Vi forbeholder os ret til at ændre i din besked, så den fx er mere generelt anvendelig for de besøgende.

På forhånd tak for din interesse og tak for din tålmodighed!

 

This entry was posted in Featured, Ofte stillede spørgsmål and tagged . Bookmark the permalink. Trackbacks are closed, but you can Skriv en kommentar.

19 Comments

  1. Ricci
    14/02/2015

    Hvorfor er det så hårdt at være muslim i vesten? Islam bringer en fred og lykke, men jeg føler mig ikke lykkelig. Jeg kan ikke have et forhold med en kvinde fordi hver gang slår de op med mig fordi jeg ikke vil have sex før ægteskab. Jeg bliver dømt af andre på grund af at jeg har sort langt skæg. Jeg blicer kaldt perker fordi jeg ser anderledes ud. Jeg studere til jurist men jeg har det bare virkelig slemt med mig selv og føler mig splittet…

    • Redaktionen
      16/02/2015

      Asselamu alaikum, fred være med dig

      Det er et meget relevant emne du berører, tak for det!

      Det er – ikke – hårdt at være muslim i vesten eller verden i dag. Denne holdning er en alvorlig misforståelse i vores optik.

      Lad os bare tage nogle få eksempler i et historisk perspektiv fra Danmark og omegn. I de første tre eksempler er der tale om folk af samme etnicitet, samme land og samme hudfarve.

      Almindelige mennesker var trælle (slaver) af præster, godsejerne og for Kongen. De kunne udnytte dem, fængsle dem, voldtage dem og slå dem ihjel når de ville. Apropos, kunne slaverne på de danske kolonier i Vestindien (op til 1849) kunne, med retten i hånden, få stukket øjnene ud, hvis de så på en hvid mens denne passerede forbi.

      Katolikker og protestanter var i krig mod hinanden i 30 år (tredveårskrigen op til 1648), hvori central-europas befolkning blev næste halveret og livet her var et helvede på jorden.

      Religiøs forfølgelse og tortur af kvinder som ”hekse og troldkvinder” og mænd og videnskabsmænd som ”kættere”, var almindelig og velsignet af kirken. Kirker og klostre havde torturkamre og fangehuller i kælderen.

      Forfølgelsen af jøderne med hån og spot i den milde ende, og udryddelsen i koncentrationslejrene som Auschwitz i den anden ende, er ondskab uden sidestykke i historien. Det er blot et halvt århundrede siden.

      Går vi bredere ud i historien blev Muhammad (fred være med ham) stenet og forsøgt drabt, muslimer spiddet og trukket på gløder, Jesus (fred være med ham) korsfæstet, kristne ædt levende af vilde dyr i romerske cirkus.

      Verden er heldigvis blevet mere oplyst og mindre overtroisk. Men kampen om ideologi og kultur (”soft power”) på computer – og tv skærme og kampen om global magt og verdens ressourcer med bomber fra himlen og kemikalier, raser i stedet.

      Det andet perspektiv, som vi ikke vil kommer nærmere ind på her af pladshensyn, er, at en minoritet generelt nok vil have det vanskeligere end en majoritet. Det sammen gør sig gældende for kristne i lande med muslimsk majoritet.

      Håber at perspektiveringen er til lidt hjælp.

      mvh redaktionen

  2. Trine
    23/02/2015

    Jeg har længe undret mig og tænkt på

    hvorfor kun islam er tilladt på maldiverne?

    håber du kan svare 🙂

    • Redaktionen
      03/03/2015

      Hej Trine,

      Vi kender desværre ikke ret meget til det nævnte spørgsmål.

      mvh redaktionen

  3. Stefan Trailovic
    25/02/2015

    Hej

    Islam.dk

    Jeg ville bare høre om i ville interesseret i at hjælpe med en projektopgave

    • Redaktionen
      03/03/2015

      Hej Stefan,

      Vi har desværre ikke mulighed for, at hjælpe med projekt- eller skoleopgaver.

      mvh redaktionen

  4. Muslima
    02/03/2015

    Asalamu alaikum,

    … Mit spørgsmål er: om det er tilladt for en muslim at tage i kirke??

    På forhånd tak

  5. Said
    11/03/2015

    Hej Islam.dk
    Jeg har diskuteret med mine forældre om at være organ donor, og jeg har læst på nettet, men der står ikke direkte om man må donere f.eks en nyre eller hjerte. Tænker altså når man dør at lægerne gerne må tage ens organer. Et menneske som donere sine organger når de dør, kan rede 7 mennesker. Må man også være med i det danske hjemmeværn friviligt.

  6. 15/03/2015

    Jeg har aldrig haft lyst til den danske folkekirke har mange 2. generations indvandrere, som jeg er venner med og vil gerne høre mere om koranen da vi en aften for et år siden snakkede om islam historie og jeg har tænk meget over det vil have en snak med mine venner fra Nøresundby Og Ålborg KBH Holland. Næsten i hele Europa har jeg venner. Så vil gerne vide hvordan jeg kan komme videre med at blive muslim og melde mig ud af folkekirken
    Mvh Jan Knudsen

    • Redaktionen
      23/03/2015

      Kære Jan,

      Tillykke med din interesse for islam!
      Du finder mere om hvordan man bliver muslim her i artiklen: http://www.islam.dk/hvordan-man-bliver-muslim/
      Håber det er hvad du søger. Ellers er du velkommen til at skrive igen.

      Vedr. medlemsskab af folkekirken kan man læse på kirkeministeriets hjemmeside om, hvordan man melder sig ind og ud.

      mvh redaktionen

  7. Patrick Broe
    19/03/2015

    Hej Islam.dk

    Har et spørgsmål til jer i forhold til en opgave jeg skriver i sammenhæng, med et emne om “Radikalisering” i Islam, hvor jeg bruger bogen “Global Jihad: Islams Sjette søjle” skrevet af Massoud Fouroozandeh og Marianne Søndergaard som kilde.

    I min opgave vil fokus være på højrefløjens beskyldninger mod Islam som ikke værenede en religion af fred, men et våben til at samle muslimerne under et banner mod vesten.

    Bogen går helt tidligt ind allerede i forordet og tilskriver Islam i dens spædestart fra år 622. Som værende en politisk og militær organisation der brugte guds ord til at føre krig, der kan spores helt op til idag.

    Når i læser ting som dette hvilket svar vil i give som moderate muslimer der lever side om side med nogle af de stemmer der taler, som de to forfattere i “Global Jihad: Islams Sjette søjle” ?

    Venter i spænding på jeres svar.

    • Redaktionen
      23/03/2015

      Hej Patrick,

      Det er et emner der skrives meget om for tiden, og mange gør sig kloge på det. Så der er allerede meget materiale at tage fat på.

      Vi har skrevet om Jihad, Islams udbreddelse og islamisk tro her på sitet.

      Hellig krig, fundamentalisme, ekstremisme, terrorisme og nu “radikalisering” er i hovedtræk samme vin på ny flaske. Der skal nye flasker til for, at så mange mennesker kan tjener formuer, og skabe politiske karrierer på frygt og flytte fokus fra reelle problemer og ødelæggelser.

      Her på redaktionen er vi blot muslimer. Ordet “moderate muslimer” lugter i denne politiske kontekst lidt rigeligt af “god neger” og “dårlig neger”, som slaveejerne brugt til at betegne dem, der var loyale mod dem og dem der gjorde oprør.

      mvh redaktionen

  8. John Johannesen
    25/03/2015

    Mit spørgsmål er omkring Islam og veganisme.

    Veganere mener at det er moralsk forkert at slå dyr ihjel.
    Siger profeten ikke at det er OK at slå dyr ihjel, og er man derfor ikke uenig med profeten (og gud)?
    Kan man være muslim hvis man mener dét, siden profeten siger at det er OK at slå dyr ihel?

    Notér: Spørgsmålet er ikke om en muslim må fravælge animalske produkter og leve af vegetarisk kost. Det ved jeg godt at man må.
    Spørgsmålet er om man må mene og sige at det er FORKERT at slå dyr ihjel, siden profeten har sagt det modsatte (og ret mig hvis han ikke har sagt dét).
    Spørgsmålet er om man kan være muslim hvis man er moralsk uenig med profeten og gud, siden Islam betyder Underkastelse, og en muslim er én der underkaster sig (guds vilje).

    • Redaktionen
      30/04/2015

      Hej John,

      Det er korrekt, at ifølge islam er det tilladt at slagte dyr eller jage dyr for at spise dem som føde. Dyr spiser også dyr, planter spiser dyr og dyr spiser planter. Så det er et naturligt kredsløb. Man kan derfor som muslim ikke sige, at det ikke er tilladt eller at det er forkert generelt.

      mvh redaktionen

  9. Roxana Bay
    31/03/2015

    Salam aleikum.
    Jeg har en svigermor som gerne vil til Haji til sommer. Er der nogen der ved hvem man skal kontakte? Hun vil meget gerne rejse med en gruppe.

    • Redaktionen
      29/04/2015

      Wa alaikum assalam, fred være med dig,

      Du kan normalt rundspørge hos de større moskeer. Der vil være nogen der har kontakt til guider der arrangerer hajj og umrah (pilgrims) rejser.
      Det handler også om at finde en guide og et selskab, der taler samme sprog som den der skal rejse, så man får mest ud af rejsen.

      mvh redaktionen

  10. Pukay
    05/04/2015

    Er det rigtigt at 5 minutter efter vores profet døde var vi igang med at slå hinanden ihjel over hvem der skulle lede det videre? Har hørt det fra en dansk dame og hun siger det er shia- og sunnikonflikten. Hun hævder også at hun har læst koranen

    • Redaktionen
      29/04/2015

      Assalamu alaikum,

      Umiddelbart efter Profeten Muhammads død, fred være med ham, var der forskellige synspunkter om, hvem der burde være overhoved for muslimerne. Der var ingen kamp eller nogen der blev slået ihjel ved den lejlighed.

      Mens Profeten levede blev han spurgt om, hvad der skulle ske når han døde, hvordan og af hvem han skulle afvaskes, hvor han skulle begraves og hvordan han skulle begraves. Han svarede i detaljer om alt dette. Han udpegede ikke sin efterfølge, men henviste til, at muslimerne selv måtte vælge et overhoved.

      Den islamiske praksis er derfor, at overhovedet skal vælges af muslimerne og ikke dikteres af hverken slægtsbånd eller den afgående leder. Det er selvsagt ikke en praksis korrupte ledere ønsker at følge, hverken i dag eller dengang.

      Efter en årrække (på Khaliffen Usmans tid), begyndte nepotisme og korruption at snige sig ind. På umayyidernes tid kom så det endelige brud med Profetens lære. Overhovedet for muslimerne var nu konger og magten gik i arv til deres børn og familie, som i andre ikke-muslimske samfund.

      Profeten havde forudsagt dette i et meget kendt udsagn (hadith), at der efter ham vil komme 30 år med retskafne ledere, og herefter en mørk tid med undertrykkende kongedømme.

      Håber det belyser spørgsmålet en smule.

      mvh redaktionen

Post a Reply to Astrid Cancel reply

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*