Skriv til islam.dk

Skriv til islam.dk

skriv

Har du grundlæggende spørgsmål om islam og muslimer, er du velkommen til at skrive til os i nedenstående kommentar-felt eller på vores e-mail-adresse. Har du kommentarer til, hvordan islam.dk kan blive bedre, er det naturligvis også meget velkomment.

Vi gør dog opmærksom på, at vi generelt ikke besvarer disse forespørgsler:

  • Spørgsmål i forbindelse med skole- eller gymnasieopgaver
  • Spørgsmål, som vi mener, allerede er besvaret i artikler på islam.dk
  • Spørgsmål med mangelfuld e-mail-adresse
  • Har du som muslim spørgsmål, der handler om hvorvidt noget bestemt er tilladt eller ikke-tilladt i islam, så se f.eks. www.haya.dk eller www.islamqa.dk eller kontakt nærmeste moske

Har du brug for at tale med nogen om et personligt eller socialt problem, så ring til:

  • www.amanah.center, telefon 898 7777,  telefontider: Tirsdag til fredag 16.30 til 20.00
  • I akutte tilfælde ring til Psykiatrisk Rådgivning i den region, hvor du bor

Vi forsøger at besvare henvendelser hurtigst muligt, dog skal du regne med, at der kan gå flere arbejdsdage, inden du hører fra os. Er dit spørgsmålet af personlig art, skriver vi tilbage på den e-mail-adresse du har angivet. Ønsker du at skrive en e-mail i stedet, så skriv til info@islam.dk.

Når du bruger formularen herunder, modtager vi din besked, selvom den ikke dukker op på siden med det samme. Når vi har haft mulighed for at læse din besked og besluttet at publicere den, vil den dukke op på denne side. Så husk at kigge ind senere. Vi forbeholder os ret til at ændre i din besked, så den fx er mere generelt anvendelig for de besøgende.

På forhånd tak for din interesse og tak for din tålmodighed!

 

This entry was posted in Featured, Ofte stillede spørgsmål and tagged . Bookmark the permalink. Trackbacks are closed, but you can Skriv en kommentar.

19 Comments

  1. Madsi
    04/03/2014

    Jeg er 16 år og har det svært med islam, selvom jeg er født ind i den. Jeg er vokset op på en skole hvor jeg var “udenfor” de andre muslimske drenge, fordi de ikke mente at jeg var “perker” og at jeg var blevet for dansk. Men jeg tænker på om man skal være perker for at være muslim, eller om man skal gå sammen med andre perker for at blive mere muslim.. Er det i orden at have danske venner selvom man ikke har nogle muslimske venner? Jeg må indrømme at jeg har gjort nogle dumme ting som jeg ville ønske kunne tages om. Som druk osv..

    • Redaktionen
      16/03/2014

      Kære Madsi, assalamu alaikum, fred være med dig.

      Tak for dit spørgsmål.
      Alle mennesker er lige uanset om man er dansker, grønlænding, marokkaner eller tyrker. Den øverste identitet for en muslim er at være muslim. Efter at være muslim kan man så være dansker, marokkaner, tyrker, studerende, lærer, mand, kvinde, mørk, lys, forældre, barn osv. Det er en del af mangfoldigheden i verden, ligesom dyr og planter er forskellige, men alle er nødvendige og ikke dårligere end en anden. At være dansk er altså på ingen måde dårligt. Det er ligeså godt som at være marokkaner eller palæstinenser.

      Ordet ”perker” er et skældsord på dansk, ligesom ”neger” eller ”idiot”. Det bør ingen altså kalde sig selv eller andre.

      Det afgørende er at hvis man er muslim, så at man lever som en muslim.
      Hvis ens forældre ikke har forklaret og undervist (fra Koran og Profetens levevis) hvad islam er, og hvad det vil sige at leve som muslim, skal man selv søge denne viden når man er ved at blive voksen, dvs. i pubertetsalderen. Det er ens eget ansvar at skaffe sig viden og at praktisere den og leve som en muslim.

      Over for personlige fejl og mangler, som vi som mennesker har alle sammen, er Allah tilgivende og Han elsker at tilgive. Det kræver blot vilje til at ville forandre sig og at gøre sit bedste for det.

      Håber det belyser dit spørgsmål.

      Mvh redaktionen

  2. Malene Steen
    07/03/2014

    Hej,

    Jeg er meget interesseret i at vide noget om reception inden for Islam.
    Kan I fortælle mig hvad det betyder for Islam og hvorfor man gør det, når man Koranen bliver oplæst?

    Hilsen Malene

    • Redaktionen
      10/03/2014

      Hej Malene,

      Jeg er bange for at vi ikke forstår spørgsmålet. Vi kender desværre ikke til et begreb i islam der skulle hedde “reception”.

      mvh redaktionen

  3. Ida Hansen
    19/03/2014

    Hej,

    Jeg er meget interesseret i at vide noget mere om svinekød og Koranens syn på svinekød. Jeg har læst suraerne om dette, men jeg har brug for en yderligere forklaring på, hvorfor det i islam ikke er tilladt at spise svinekød samt hvilke konsekvenser det kan give, hvis en muslim spiser det.

    Mvh. Ida

    • Redaktionen
      21/05/2014

      Hej Ida,

      Svinekød er blandt de forbudte madvarer for muslimer sammen med selvdøde dyr, rovdyr og dyr der ikke er slagtet i Guds navn. Vi ved ikke fra Koranen hvorfor disse madvarer er forbudte, udover at de er til mere skade end gavn for os som mennesker. Vi ved at alle forbud og påbud i islam har det formål at gøre livet og samfundet bedre både fysiologisk og åndeligt. Koranen bruger vendingen, at spise af det “rene” og gode Allah har skabt og undgå det urene og dårlige. Forbud mod alkohol og gambling nævnes i samme sammnhæng.

      I gennem tiderne har der været mange forsøg på videnskabelige forklaringer af hvorfor netop svinekød skulle være forbudt. Også Jesus (fred være med ham) skulle ifølge det nye testamente ikke have spist men derimod have dræbt svin. Men disse forklaringer må man selv afgøre om man vil tro på eller lade være. Svin er Guds skabninger som andre dyr og forbuddet i islam gælder svin som madvarer.

      At spise eller drikke noget der ikke er tilladt, fx. svinekød er ligesom at gå over rødt lys, når man ved, at lyssignalet er opsat med det formål at passe på os og ikke for at genere os.

      I islam opererer man med at alting har en natur. Denne natur kan være ren (og dermed tilladt) eller uren (og dermed forbudt).
      Man kan sige at en tings natur består af 4 dele:

      Del 1: Om den er tilladt (halal) eller forbudt (haram) jvf. islam
      Del 2: Hvordan den er tilvejebragt
      Del 3: Din viden om den
      Del 4: I tilfælde af livsnød

      Del 1 er det vi almindeligvis taler og høre om.
      Del 2 handler om, at en ting bliver forbudt, selvom den er halal, hvis den er tilvejebragt med illegale midler, f.eks. ved tyveri, bedrageri, penge tjent på fx. salg af alkohol eller gambling.
      Del 3 handler om, at du dømmes kun ud fra hvad du ved og ikke de faktiske bagvedliggende forhold. Hvis en person du ikke har grund til at mistænke for andet, fortæller dig at noget er halal og i orden, så er det halal for dig, og du kan spise det med ro i sindet.
      Del 4 handler om, at for at redde menneskeliv kan alle regler i islam tilsidesættes.

      Selvom vi desværre ofte har fokus på fysiske og juridiske elementer, handler islamisk levevis i høj grad om udvikling af vores bevidsthed og helhedsforståelse af hvad sandhed og renhed er i deres væsen.

      mvh redaktionen

  4. Jensen
    23/03/2014

    Hvis man skulle flytte fra sin familie og bo hos en anden familie, må man gerne tage sit tørklæde af foran dem??

    • Redaktionen
      14/04/2014

      Kære Jensen,

      Reglerne om god påklædning for både mænd og kvinder i islam står i forhold til den relation man har til de øvrige som man er sammen med. Altså om det er nogen man kunne gifte sig med eller have en seksuel appel overfor. Småbørn og ældre er derfor en særlig gruppe.

      Bor man fx. tæt sammen med personer fra den gruppe som man skal passe på sin påklædning overfor, er det særligt vigtigt at være opmærksom på påklædningen og passe ekstra på. Det gælder naturligvis både mænd og kvinder. Derfor er det, i modsætning til visse kulture, anbefalet i islam at et ægtepar og deres børn bor i deres egen lejlighed/hus allerede fra vielsen. Småbørn og ældre, f.eks. forældre eller bedsteforældre er en særlig gruppe som sagt, som der er sociale forpligtelser overfor.

      Håber at spørgsmålet er forstået korrekt.

      mvh redaktionen

  5. Muhammet
    02/04/2014

    Hej

    Jeg er igang med skrive en stor opgave om islam hvor jeg vil skrive historien bag rituel slagtning .
    Har i nogle kilder hvor jeg kan bruge ?
    Tak på forhånd ..

    • Redaktionen
      14/04/2014

      Assalamu alaikum Muhammet,

      Den rituelle slagtnings historie i islam kommer bl.a. fra profeten Abrahams ofring, fred være med ham. Historien kan du finde i Koranen.
      Derudover er der mange beretninger fra profeten Muhammad om ofring, fred være med ham. De findes i Hadith-samlingerne.

      mvh redkationen

  6. Maryam
    07/04/2014

    assalamu alaikum.

    Må man man godt kalde et liv bedre end et andet liv?

    • Redaktionen
      14/04/2014

      Wa alaikum assalam,

      Hvad angår mennesker, kan man både sige ja og nej.

      I forhold til hvordan et menneske vælger at leve sit liv, kan man godt sige at et liv er bedre end et andet liv. Koranen siger:

      “Hør menneskehed! Vi skabte jer ud af een mand og kvinde, og formede jer i nationer og stammer,
      så I kunne lære hinanden at kende (og ikke for at I skulle afsky hinanden).
      Sandelig er den mest ærefulde hos Allah, den blandt jer, der er mest retskaffen.
      Og Allah har fuld viden og er vel vidende om alt.”
      – Koranen 49:13

      “Og blandt Hans tegn er skabelsen af himlene og Jorden og variationerne i jeres sprog og farver; sandelig er der tegn heri for dem der er vidende”.
      – Koranen 30:22

      Et liv der er tæt på Gud er derfor bedre end et liv der er fjernt fra Gud. Koranen slår fast at en seende ikke er det samme som en blind, en hørende ikke det samme som en døv. Her er der naturligvis ikke tale om fysiske handicap. Den seende og den hørende er bedre end den, der har valgt at være blind og døv overfor Guds budskab. Det er hvad angår forholdet mellem Gud og den enkelte.

      Vi ved som mennesker ikke om et bestemt menneskes forhold og tæthed til Gud. Derfor kan vi ikke – og må ikke – dømme om nogen er bedre end andre. Vi må sige om en person, at den og den handling eller den og den vane hos personen er god eller forkert. Det er hvad angår forholdet mellem os som mennesker.

      Hvad angår lov og ret i islamisk lovgivning, fx. ifm drab eller overfald er et liv et liv og gradbøjes ikke uanset alt andet så som tro, køn, alder, etnicitet etc.

      Håber at det belyser spørgsmålet.

      mvh redaktionen

  7. Cleo Ziade
    08/04/2014

    Assalamu ‘alaikum.
    Jeg har et spørgsmål mht tatoveringer som revertit. Jeg har læst at det er ‘en god ide’ at få tatoveringerne fjernet. Jeg har også læst omkring hvorfor tatoveringer ikke er tilladt.

    Jeg mener selv, at det strider overens, da man igen påfører sig selv smerte og formegentligt også ar. Udover det- når man konverterer, bliver man født på ny og ens synder bliver slettet.

    Jeg kan ikke finde det ‘rigtige’ svar, så jeg håber I kan hjælpe mig.

    • Redaktionen
      14/04/2014

      Wa alaikum assalam, fred være med dig,

      Voksne mænd der kommer til islam kan selv vælge, om de vil omskæres eller ikke. Det samme princip kan anvendes ved tatoveringer eller hvis nogen har lavet huller i kroppen som desværre er populært for tiden.

      At du har forulempet din krop af lyst, er der inshallah ikke nogen spørgsmål til længere, da du ikke ville gøre det med den overbevisning og viden du har nu. Det er det afgørende. Resten er underordnet og op til hvad du vurderer er bedst for dig og dit helbred inshallah, om Allah vil.

      Det mærkelige i islam er så, at hvis din beslutning herefter, om at fjerne det eller lade det være, er truffet i intentionen om – ikke at være “sej” overfor andre, muslimer eller ikke-muslimer – men derimod at komme tættere på Allah og gøre det rigtige som muslim, så er der en belønning i det også. Dvs. at din tatovering er anledning til belønning fra Allah. Det er derfor at Allah siger, at når et menneske kommer tilbage til Ham, fra at ville væk fra Ham, så nulstiller Han ikke, men bytter hans dårlige gerninger ud med gode, så dette menneske kan starte med et meget stort plus hos Allah. Størrelsen af dette plus afhænger altså i høj grad kun af intentioner, som er tanker i hovedet på mennesket – hvad ønsker dette menneske at opnå?

      Håber det belyser spørgsmålet.

      mvh redaktionen

  8. theinfidel
    16/05/2014

    Jeg er kæreste med en mand fra Saudi Arabien, vi er dybt forelskede i hinanden. Jeg har aldrig elsket nogen så højt og han har det på samme måde.
    Når vi er sammen føles det bare rigtigt og naturligt, som var vi skabt for hinanden.
    Nu er problemet så imidlertid det, at jeg ikke tror på nogen former for gud, jeg er religionsfri, er ikke medlem af folkekirken heller. Mens han er muslim og respekterer sin tro. Vi vil gerne tilbringe resten af vores liv sammen, men vi må ikke være sammen pga. Hans tro.
    Hvorfor er det sådan? Jeg synes det er enormt uretfærdigt, nu hvor vi elsker hinanden så dybt og inderligt.
    Jeg kommer aldrig til at tro på gud, så har ikke i sinde at konvertere.. men der må da være en måde hvorpå kærligheden i mellem os kan blive godkendt?
    Jeg respekteret at folk tror på hvad de nu end vil tro på, og beder kun om ikke at få presset noget ned over hovedet på mig.
    Min kæreste og jeg passer perfekt sammen, og det er i sig selv et mirakel, når man tænker over vores kulturforskelle. Han er født og opvokset i Saudi Arabien og jeg i Danmark.
    Hvorfor skal det være os forbudt at tilbringe vores liv sammen?

    • Redaktionen
      21/05/2014

      Hej afsender,

      Tak for dit spørgsmål. Du har måske hjulpet med at besvare spørgsmålet.

      Det lader til at du ikke vil ændre på din tro på trods af, at du føler så stærk kærlighed. Det betyder, at du har noget i livet, der er vigtigere og har større betydning for dig end kærlighed – nemlig din tro. Du har derfor ikke blot en tro, men en stærk tro. Din tro indeholder formentligt også etik og moral som har religiøse rødder. Fx. at man ikke må begå incest, pædofoli eller have seksuel omgang med dyr uanset hvor stærk en kærlighed man måtte føle.

      Ligesom for dig, gælder det naturligvis også for andre, at de sætter troen over kærlighed. For en muslim hjælper islam med at afstikke de etiske grænser, blandt andet de ovenfor nævnte og hvem man må gifte sig med. Følelse af kærlighed, behov eller lyst gør ikke noget tilladt eller forbudt i sig selv. Fx. gør en stor lyst eller trang til selvmord ikke selvmord tilladt. Håber det belyser dit spørgsmål.

      Apropos begrebet religionsfri, sekulær, ateist og lignende hvori man ikke tror på nogen gud eller guddommelighed, har islam et interessant andet syn på sagen.

      Alle mennesker har en gud eller flere guder. Det der sætter dine grænser for hvad du må og ikke må, hvad du gør og ikke gør i dit liv, er dine guder. Koranen nævner eksempler på en lang række guder, fx. et steds kultur, sociale normer, traditioner, nationalisme, børn og ægtefælle, rigdom, status og magt i samfundet og tro i fx. stjernebilleder, spådomme etc. Endelig er der en gud som nævnes igen og igen i Koranen. Vi kan kalde det narcisisme, at dyrke sig selv – jeg tror ikke på Gud, ingen skal fortælle mig hvad jeg skal gøre, jeg vil gøre hvad der passer mig. Allah siger at disse mennesker har gjort sig selv, deres egen lyst og begær, til gud.

      Din gud sætter du øverst i dit liv og træffer små og store valg efter hvad der tjener det. Er det din krop, dit udseende, dit hus, din sport, din titel, dit arbejde, din status blandt venner, din magt i samfundet, dine penge, dine børn, din ægtefælle, dit land?

      Koranens budskab er altså, at du altid vil have en gud og sandsynligvis flere guder i dit liv. Det kan sagtens være at de ændrer sig med alder og livssituation. Hvorfor så ikke sætte ambitionen højere i stedet for disse små-guder? Lad den være gud i dit liv der virkelig er Gud, som har skabt dig og ophøjet dig til menneske og derfor som en mor, vil dig og dit liv det bedste?

      mvh redaktionen

  9. Gulsen
    18/05/2014

    Assalamu alaikum

    Jeg skulle have modtaget ca 12.000kr i feriepenge fra min arbejdsplads, men kan se på min konto at der er gået 25.000kr ind fra dem. Mit spørgsmål er så, er det tilladt for mig at beholde alle pengene?
    Wa salam

    • Redaktionen
      20/05/2014

      Wa alaikum assalam,

      Du er nød til at aflevere det overskydende beløb tilbage hurtigst muligt : )
      Fra det øjeblik at du bliver klar over det, er det tyveri at beholde noget der ikke tilkommer dig, selvom ejeren ikke er klar over det eller ikke har gjort noget for at inddrive det. Det er altså din pligt at gøre ejeren opmærksom på fejlen. Det gælder uanset om ejeren er en person, virksomhed eller institution.

      mvh redaktionen

  10. Henriette
    22/05/2014

    Kære redaktion.
    Jeg vil gerne læse koranen. Hvor finder jeg den på dansk ?
    Hvis jeg som kristen gifter mig med en muslimsk mand, hvad skal jeg så være opmærksom på i forhold til mine børn, som han ikke er fader til ?
    Jeg tror på Gud og er føler mig hjemme i den muslimske tro. Og vil gerne vide meget endnu mere…

Post a Reply to Astrid Cancel reply

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*